Doelgroep – professionelen

Onze werking

Kinderen met een attest type 2, type 4, type 9 of basisaanbod zijn welkom bij ons. We kijken niet alleen naar het type attest, maar vooral naar wat elk kind nodig heeft. Op basis daarvan verdelen we de kinderen in kleine groepen, zodat iedereen op zijn eigen tempo en niveau kan leren.

We zien veel voordelen in deze manier van organiseren:

  • We kijken niet alleen naar testresultaten en labels, maar naar wat elk kind nodig heeft.
  • Kinderen worden op een meer inclusieve manier gegroepeerd.
  • Leeftijd, leertempo en vaardigheden bepalen in welke groep elk kind het best past.
  • Het attest bepaalt niet meer strikt in welke klas elk kind zit. Zo krijgt elk kind een aanbod dat beter aansluit bij zijn/haar sociale, emotionele en cognitieve noden.
  • Het leerpad van elk kind blijft flexibel. Elk jaar bekijkt het multidisciplinair team wat het beste past.
  • We organiseren een extra overlegmoment om samen, met de ouders, het leerpad van hun kind uit te stippelen.
  • Het model sluit aan bij de doelen van onze school, zodat er duidelijke verwachtingen zijn.
  • We verwachten dat deze verandering zorgt voor meer evenwichtige klasgroepen.

Onze organisatie

Op school werken we op 2 manieren zodat elk kind de hulp krijgt die het nodig heeft.

Groepswerking

Voor wie?

Voor kinderen die zich veilig voelen en tot leren komen in een (kleine) groep, maar soms extra hulp en/of aanpassingen nodig hebben.

Wat betekent dat in de klas?

  • De klasruimte en taken zijn op een duidelijke manier opgesteld. Als het nodig is passen we dingen aan in de mate van het mogelijke.
  • Elk kind volgt het dagverloop van de klas met individuele aanpassingen waar nodig.
  • Elk kind gaat zelfstandig naar de volgende activiteit: les, speelplaats, therapie, …
  • Leerlingen groeien in sociale redzaamheid en vinden hier zelfstandig hun weg in met ondersteuning.

Individuele werking

Voor wie?

Voor kinderen met (een vermoeden van) autisme die veel persoonlijke begeleiding nodig hebben om tot leren te komen. Voor hen zijn de extra haalbare kindspecifieke aanpassingen binnen de groepswerking niet voldoende.

Wat betekent dat in de klas?

  • De klasruimte, activiteiten en werktaken worden zoveel mogelijk aangepast aan de noden van elk kind.
  • Je kind leert alleen bij de juf/meester of in zeer kleine groepjes.
  • Het dagverloop en visuele verduidelijking worden aangepast aan de noden en mogelijkheden van elk kind.
  • Er is veel aandacht voor de manier waarop elk kind (sociale en sensorische) prikkels verwerkt.
  • Elk kind wordt fysiek begeleid bij overgangen in de klas en/of daarbuiten als daar nood aan is.